Pokladničky pro děti aneb dítě a peníze

Pokladničky pro děti aneb dítě a peníze

Máte-li rádi dřevěné malované pokladničky, tak jste na správné adrese. Na stránkách Oskárka najdete desítky různě malovaných a tvarovaných dřevěných pokladniček. Od malých až po velké truhly.

Mnoho rodičů si klade otázku, zda svým ratolestem zavést kapesné, a pokud ano, tak jak, kdy a v jaké výši.

Ještě než se ponoříte do světa finančního vzdělávání, můžete pořídit už i pokladničku pro miminko. Pokud Vám nevyhovují dárečky od babiček, dědečků či tetiček, tak taková pokladnička je ideálním kompromisem, kam prarodiče mohou dětem nastřádat finanční základ nebo přispět třeba jen na první botičky.

Máte-li děti dvě, ideální je pokladnička se jménem nebo barevně rozlišená pokladnička pro holku či pokladnička pro kluka.

Malé děti nemají z peněz rozum a z osobní zkušenosti víme, že je zajímá spíše množství mincí než jejich hodnota. Nějaký papírek nemá žádnou hodnotu, zato tři korunové mince, to je hotový poklad. Dobře zvolená pokladnička pro děti je ideálně taková, do které mohou pohodlně a opakovaně nahlížet. Může to být například dřevěná pokladnička pro děti s otevíracím víkem, ale i dětská pokladnička na zámek, ta se stane tím skutečným pokladem.

Tyto dětské pokladničky jsou ideálním doplňkem pro hru na obchod. Je to jejich první zkušenost a co se finanční gramotnosti týče, rodiče by měli děti formou hry podporovat od nejútlejšího věku. Nakupovat a prodávat lze nejrůznější předměty nalezené doma i donesené zvenku (například kamínky, šišky nebo listí) a ke hře pak můžeme použít peníze skutečné, nebo vyrobené.

Já si například pamatuji, když jsem jako malá stála ve spížce, ve dveřích překřížená košťata místo pultu a babička si chodila nakupovat mouky. Ten silný pocit důležitosti pociťuji dodnes.

Odborníci ze světa financí doporučují zavádět kapesné už od první třídy.

Zda dávat kapesné, v jaké výši a intervalech a jakou formou není vůbec jednoduché rozhodnutí. Je to ale velmi důležité a všem rodičům doporučuji strávit večer brouzdáním po internetu při hledání informací, proč k tomuto kroku přistoupit. Dobrým doplňkem může být vtipná pokladnička, do které se bude dětem dobře spořit.

Například na stránkách České spořitelny se dočtete:

„Podle výzkumů nejsou nejčastější příčinou finančních potíží v dospělosti nízké příjmy, ale málo informací o tom, jak správně hospodařit.“

Díky kapesnému se děti již od útlého věku učí finanční gramotnosti, tedy hospodaření s penězi.

Peníze nejsou vše, ale jsou nedílnou součástí našeho života.

Je důležité s dětmi o penězích mluvit. Na co peníze jsou, jak s nimi hospodařit. Že si za peníze mohou koupit hračku, ze které budou mít radost, ale také slouží k tomu, aby bylo doma teplo nebo se mohly napít vody. Jak mohou ušetřit z přiděleného kapesného a jak je to důležité.

Kde se peníze berou, kolik času rodiče věnují vydělávání peněz a jaká část z toho plyne na nezbytné výdaje. To, že si peníze vyberete z bankomatu, není jen tak samo sebou.

Výše kapesného je vskutku diskutabilní. Existují grafy a podle průzkumů i průměrná čísla. Rodiče ale musejí znát své možnosti a kapesné jim přizpůsobit.

První kapesné by mělo sloužit pro radost, nikoli na nákup nezbytných věcí. Některé zdroje uvádějí, že je dobré se o první výdaje podělit. Děti mohou jen přispět na předem dohodnutou věc nebo zážitek.

Často kladenou otázkou také je, zda dávat kapesné za domácí práce, nebo „jen tak“.

Odborníci i rodiče se shodují, že domácí práce jsou nedílnou součástí každé domácnosti a děti by je měly dělat automaticky, nikoli za úplatu. Kapesné je kapesné a v pozdějším věku si mladiství začínají vydělávat na brigádách.

Od druhého stupně základní školy už je ideální, aby dítě hospodařilo s větším obnosem a začalo se podílet na nezbytných výdajích, například placení obědů nebo kredit do telefonu. Je ale nutné přizpůsobit výši kapesného. Nejde o to, aby se mu zvýšily náklady, ale aby bylo zodpovědnější. Originální pokladničky mohou starší děti inspirovat.

Rodič by neměl neustále zasahovat do nákupů dítěte, protože osobní zkušenost je ta nejcennější. Jestliže dítě vyčerpá své finanční prostředky ihned poté, co je obdrží, nebo je neuváženě utratí, po zbytek měsíce/týdne má prostě smůlu.

Finanční poradci a odborníci věnující se finančnímu vzdělávání se shodují na tom, že nemáme děti učit žít na dluh. Znamená to, že si mohou koupit jen to, na co mají! Není dobré dítěti dát peníze předem například na novou hru s tím, že peníze vrátí, až je bude mít.

Jestliže vaše dítě přijde ze školy s tím, že spolužák má více, nesnažte se ho ochránit tím, že mu zvýšíte kapesné. Máte příležitost vysvětlit mu, že jsou rodiny, které si mohou dovolit poskytnout kapesné vyšší, a rodiny, které mají napjatý rozpočet. V takový moment je důležitá právě ona finanční gramotnost. Jelikož méně prostředků neznamená býti méně šťastný.

Doporučené zdroje:

https://www.csas.cz/cs/blog/kapesne

https://www.mesec.cz/clanky/kapesne-kdy-s-nim-zacit-a-jak-vysoke-davat/

https://zpravy.aktualne.cz/finance/kapesne-je-v-prumeru-500-korun-mesicne-na-skolaka-je-to-hodn/r~38d381eece3d11e9b1410cc47ab5f122/ 

Vaše komentáře

Zanechte nám Váš názor